تجارت روز

تجارت روز

Tejaratrooz
تجارت روز

تجارت روز

Tejaratrooz

داوری در تجارت الکترونیک در ایران و حقوق بین الملل

آپلود عکس

داوری در تجارت الکترونیک در ایران و حقوق بین الملل

هدف از این پایان نامه داوری در تجارت الکترونیک در ایران و حقوق بین الملل مورد بررسی قرار می گیرد


مشخصات فایل
تعداد صفحات283
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیفقه،حقوق،الهیات

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق -گرایش حقوق بین الملل

داوری در تجارت الکترونیک در ایران و حقوق بین الملل

 
 
 
 
 
 
  چکیده
امنیت حقوقی اولین دغدغه و نگرانی در مورد قراردادهای الکترونیکی در فضای مجازی می باشد. امنیت قراردادهایی که بصورت آنلاین با مشتریان خارجی منعقد می شود، بی تردید جنبه نگران کننده ی فعالیت کنونی تجارت الکترونیکی است. این امر هدف و انگیزه پژوهش حاضر است که به طور کامل به تعیین مرجع صالح رسیدگی و قانون قابل اعمال در قراردادهای تجاری الکترونیک با اعمال قواعد حقوق بین الملل خصوصی اختصاص یافته است. لازم به ذکر است موضوع این نوشتار همه پرسش ها و مسایل مرتبط با حوزه قراردادی را در بر نمی گیرد. در واقع این تحقیق در مورد مسئله (قانون قابل اعمال) و (مرجع صالح رسیدگی کننده) متمرکز می باشد. بنابراین، در این جا بحث از مسائل خاص اهلیت طرفین، شکل و شیوه اثبات سند و همچنین شیوه های پرداخت نمی باشد. این قبیل به مسائل مربوط به قواعد خاص تجارت الکترونیک (امضای الکترونیکی، پول الکترونیکی) است که از موضوع ما خارج است. همچنین بحث حق پدید آورنده و حقوق مرتبط با آن به علت داشتن قواعد خاص از موضوع پژوهش کنونی کنار گذاشته شده است.
 
 
 
کلمات کلیدی:
داوری
تجارت الکترونیک
حقوق بین الملل
 
 
 
 
مقدمه
در حال حاضر فعالان بین المللی در زمینه داوری تجاری بین المللی معتقدند که روشهای سنتی داوری با حجم وسیع اختلافات تجاری بین المللی تطابق ندارد و نهاد دیگری که توان کافی برای حل و فصل مخاصمات بازرگای نوین را داشته باشد،باید جایگزین یا حتی الامکان مکمل سیستم داوری سنتی باشد و آن چیزی به غیر از داوری الکترونیکی نیست.نهاد اخیر که قریب به یک دهه از عمر آن می گذرد،همان مرجعی است که می تواند پا به پای شتاب و سرعت روزافزون مبادلات بازرگانی،فعالیتهای مربوط به انتقال تکنولوژی و تبعا دعاوی متعدد و پیچیده ناشی از آنها پیش برود اما بر سر راه این نهاد حقوقی موانع زیادی وجود دارد. از جمله در بحث شناسایی آرای الکترونیکی، یکی از شروط کنوانسیون نیویورک ۱۹۵۸، کتبی بودن موافقت نامه داوری است.
از یک طرف قراردادهای تجاری بین المللی به دلیل توسعه در عرصه ارتباطات تنوع شگرفی یافته اند و دستاوردهای فناوری جدید، جایگزین روش های نوشتاری شده و امروزه سخن از امضای دیجیتالی اسناد و مدارک الکترونیکی است. اما از طرفی شروط مربوط به شناسایی آرای الکترونیکی متاثر از کنوانسیون هایی است که در دهه های قبل مصوب شده اند یعنی زمانی که این مباحث تکنولوژیکی مطرح نبوده اند. 
 
فلذا در این پایان نامه به بررسی یکی از موانع اعمال چارچوب الکترونیکی بر موافقت نامه داوری الکترونیکی یعنی شرط کتبی بودن و بیان راه کارهای حقوقی آن می پردازیم.
 
امروزه اکثر روابط حقوقی تجاری که در زمینه بین المللی فعالیت می کنند متضمن موافقت نامه داوری  می باشند که در بردارنده تعهد طرفین رابطه حقوقی مبنی بر ارجاع اختلاف به داوری می باشد. قراردادهای داوری که پس از بروز اختلاف بین طرفین قرارداد اصلی ایجاد می شوند و یا قبل از بروز اختلاف به عنوان پیش شرط داوری لحاظ می گردند، مقوله بسیار مهمی هستند که تدقیق در تنظیم آن از بروز مشکلات و موانع آتی جلوگیری می کند. در قانون نمونه آنسیترال کمیسیون سازمان ملل  برای توسع حقوق تجارت بین المللی و در قوانین داخلی کشورها شروطی مقرر گشته که تنظیم قراردادها بر اساس آن شروط باعث اعطای  قابلیت شناسایی و اجرای رای داوری می گردد. موافقت نامه داوری ذاتاً یک قرارداد است و مانند همه قراردادها گاهی برای الزامی شدن و اجرا نیاز به دخالت دادگاه دارد. قراردادها یا کتبی یا شفاهی و یا ضمن ارتباط منعقد می شوند. علیرغم طبیعت قراردادی موافقت نامه داوری، قرارداد داوری مبتنی بر یک سری شروط است که به علت همین خصیصه، از دیگر قراردادها متمایز می شود. یکی از همین شروط ،شرط کتبی بودن موافقت نامه داوری است.
 
تشخیص رسمیت داشتن قراردادهای داوری ،بر اساس کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی از جمله بر اساس کنوانسیون ۱۹۵۸ نیویورک انجام می گیرد که سالها قبل، تدوین شده اند.از شروط شناسایی احکام داوری در کنوانسیون اخیر آن است که موافقت نامه داوری به صورت کتبی باشد. در این کنوانسیون تصور اینکه اسناد روزی به صورت الکترونیکی باشند نشده بود؛ از طرفی این کنوانسیون از جمله کنوانسیون هایی است که تعداد ۱۳۱ کشور به آن پیوسته اند یا آن را اجرا می کنند به همین دلیل برای تغییر آن با مشکل زیادی مواجه می شویم،به عبارت ساده تر نمی توان آن را به همین سادگی تغییر داد و می توان آن را دارای ضمانت اجرای عرفی نیست دانست .از طرف دیگر اسناد جدیدالتصویب مربوط به تجارت الکترونیک را در پیش روی داریم که نیازهای جدیدی را به همراه دارد و نمی توان منکر این نیازها شد و در واقع این را باید اثر عینیت بر حقوق در این باره دانست. 
 
فلذا باید از تلفیق آنها به یک جمع بندی مثبت دست یافت. در این پایان نامه برای بررسی شرط کتبی بودن در قراردادهای داوری الکترونیکی ابتدا مفاهیم اولیه را مورد تجزیه و تحلیل  قرار داده و سپس به این شرط و راه حلهای آن در حقوق معاصر می پردازیم.
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده 1
شرح موضوع و ضرورت تحقیق 2

بخش اول : داوری و شیوه های حل اختلاف در تجارت بین الملل و و تجارت الکترونیک

فصل اول :  مبانی ماهوی در تجارت الکترونیک 6
مبحث نخست: زمان و مکان ارسال ووصول ارتباطات الکترونیکی 6
گفتار نخست: زمان و مکان تشکیل قرارداد 6
بند نخست: آثار و نتایج مترتب بر تعیین زمان و مکان وقوع قرارداد 8
بند دوم: اختلافی بودن مساله و مبانی اختلاف 10
گفتار دوم: زمان و مکان ارسال و وصول ارتباطات الکترونیکی در عهد نامه 13
بند نخست: زمان ارسال و وصول ارتباطات الکترونیکی 15
بند دوم: مکان ارسال و وصول ارتباطات الکترونیکی 22
گفتار سوم: حقوق تطبیقی 23
گفتار چهارم: حقوق ایران 26
بند نخست: زمان ارسال داده پیام 26
بند دوم: زمان دریافت داده پیام 27
مبحث دوم: دعوت به ایجاب 28
فصل دوم : داوری قراردادی 35
مبحث اول: شرایط و زمان اعتبار ایجاب و قبول الکترونیکی 35
گفتار اول: مفهوم ایجاب و قبول الکترونیکی 36
گفتار دوم: ایجاب و تشخیص آن از دعوت به معامله 38
مبحث دوم: شرایط و زمان اعتبار حقوقی ایجاب و قبول الکترونیکی 43
گفتار اول: شرایط ایجاب و قبول الکترونیکی 44
بند اول: اعتبار ایجاب و قبول الکترونیکی 44
بند دوم: مسائل و ابهامات موجود 46
گفتار دوم: زمان اعتبار ایجاب و قبول الکترونیکی 52
بند اول:  اهمیت تشخیص زمان اعتبار ایجاب و قبول 52
بند دوم: مبانی و تئوری های تشخیص زمان اعتبار قبول 53
بند سوم: تحلیل ماده 11 دستور العمل تجارت الکترونیکی اروپا 62
مبحث دوم: تشکیل اتوماتیک (خودکار) قرارداد 64
گفتار اول: مفهوم نمایده الکترونیکی 65
گفتار دوم: شناسایی قراردادهای اتوماتیک (مطالعه تطبیقی) 66
گفتار سوم: تحلیل حقوقی ایجاب و قبول اتوماتیک (خودکار) 69
بند اول: نماینده الکترونیکی به عنوان «وسیله» 71
بند دوم: نماینده الکترونیکی به عنوان «شخص» 74
مبحث سوم : مفهوم نمایندگی الکترونیکی 79
مبحث چهارم: بررسی چگونگی انتساب اقدام نماینده الکترونیکی به انسان 82
فصل سوم : قواعد تکمیلی درداوری در تجارت الکترونیک 83
مبحث اول : ادله اثبات و دلایل در داوری در تجارت الکترونیک و شرایط دلایل الکترونیکی و خصوصا امضا الکترونیک 83
گفتار اول :خصوصیات اسناد و ادله الکترونیکی 84
گفتار دوم : روش‌هایی برای خدشه وارد کردن به اصالت اسناد الکترونیکی 84
گفتار سوم : شرایط دلایل الکترونیک خصوصا امضا الکترونیک 86
گفتار چهارم : اقدامات و رای دادگاه 87
بند اول: دستورهای رسیدگی توسط دادگاه 87
بند دوم: دستورهای پیش از رسیدگی 87
بند سوم: شرایط ورود به شبکه در پروتکل دادگاه الکترونیکی 88
بند چهارم: شیوه اداره جلسه دادگاه الکترونیکی 88
بند پنجم: موضوعاتی که می توانند در دادگاه الکترونیکی مطرح شند. 89
بند ششم: پایان استفاده از دادگاه الکترونیکی برای یک موضوع با عنوانی خاص 89
بند هفتم: کد ورود 89
مبحث دوم: موقعیت آیین دادرسی حقوق دادگاه الکترونیکی در حقوق ایران 90
گفتاراول : مبانی شکلی در داوری در تجارت الکترونیک 91
گفتار دوم: داوری خلاء نهادی جامعه بین المللی را پر می کند. 91
مبحث سوم: داوری بازرگانی بین المللی و تحول ساختار جامعه بین المللی 102
گفتار اول: مراجعه به داوری بازرگانی بین المللی به جای دادگاههای دولتی 103
گفتار دوم :  رهایی داوری بازرگانی بین المللی از سلطه دولتها 112
 

بخش دوم:تجارت بین الملل و جایگاه تجارت الکترونیک در تجارت بین الملل

فصل اول : تعاریف 117
مبحث اول: تجارت 118
مبحث دوم: حقوق تجارت 119
مبحث سوم : تجارت الکترونیک 120
فصل دوم : تاریخچه 123
مبحث اول: پیشینه تجارت الکترونیک 123
مبحث دوم : پیشینه تجارت الکترونیک و تقنین درباره آن 125
فصل سوم : منابع و انواع حقوق تجارت الکترونیک 128
مبحث اول : منابع حقوق تجارت 128
مبحث دوم: انواع تجارت الکترونیکی 129
گفتار اول: تجارت B2B – Business to Business 129
گفتار دوم: تجارت Business to Busines B2C 129
گفتار سوم: تجارت C2C consumer to consumer 130
گفتار چهارم: تجارت B2A Business to Administration 130
گفتار پنجم: تجارت C2A consumer to Adiminstration 130

 

بخش سوم :  تجارت بین الملل و مراودات بانکی در تجارت الکترونیک

فصل اول: تجارت الکترونیک و اصول حاکم بر آن 132
مبحث اول : تجارت الکترونیک 132
مبحث دوم : اصول حاکم بر حقوق تجارت الکترونیک 134
فصل دوم : اعمال بانکی تجارت الکترونیک در تجارت بین الملل و حقوق بین الملل و در ایران 135
مبحث اول : بانکداری الکترونیک 135
مبحث دوم: بانکدای الکترونیک در ایران 139
مبحث سوم: عملیات بانکدای الکترنوکی در سیستم بانکی کشور 141
مبحث چهارم: اجزای بانکداری الکترونیک در ایران 142
گفتار اول :انواع کارت ها 142
فصل سوم : روشهای پرداخت و ضمانت اجرا و اثر آن در داوری 144
مبحث اول : روش های پرداخت الکترونیکی 144
گفتار اول : پول الکترونیکی 145
بند اول : مفهوم پول 145
بند دوم: مفهوم پول الکترونیکی 145
بند سوم – جریان پول الکترونیکی تهاتری 146
بند چهارم: ویژگیهای پول الکترونیکی 148
مبحث دوم : ضمانت اجرا در پرداخت های الکترونیک 148
گفتار اول: ضمانت اجرایی در زمینۀ چک های الکترونیکی 149
گفتار دوم: ضمانت اجرایی در زمینۀ کارت های اعتباری 149
گفتار سوم: سرقت جزئیات ذخیره شده کارت از رایانه بازرگان 150
گفتار چهارم: توصیه های در جهت مبارزه با خطرات پرداخت الکترونیکی 152
 

بخش چهارم : اعمال تجاری و امضاء الکترونیک و قرارداد الکترونیک

فصل اول : اعمال تجاری 155
مبحث اول : عقود تجاری 155
گفتار اول : عقود رضایی 156
گفتار دوم :  عقود تشریفاتی 158
گفتار سوم :بررسی امکان تأمین تشریفات در قراردادهای الکترونیکی 162
مبحث دوم : قرارداد ها 164
فصل دوم : بررسی قواعد و فرایند قراردادهای الکترونیکی 165
مبحث اول : تشکیل قراردادهای الکترونیک 165
گفتار اول : مفهوم قرارداد الکترونیکی 166
مبحث دوم: اسباب وشرایط انعقاد قراردادهای الکترونیکی 169
گفتار اول: ابراز اراده 170
گفتار دوم: تشریفات انعقاد 173
مبحث سوم: شیوه های انعقاد قراردادهای الکترونیکی 175
گفتار نخست: انعقاد قرارداد از طریق «تلگرام»، تلکس، تلکپی  و یانمابر» 176
گفتار دوم: انعقاد قرارداد از طریق «پایگاه داده» 179
گفتار سوم: انعقاد قرارداد از طریق «پست الکترونیکی» 181
گفتار چهارم: انعقاد قرارداد از طریق «مبادله الکترونیکی داده ها» 183
مبحث دوم : اسناد قرارداد الکترونیک 185
گفتار اول: شناسایی و پذیرش اسناد الکترونیک 185
گفتار دوم: اعتبار اسناد الکترونیک 188
بند اول: شرایط فنی لازم برای اعتبار اسناد الکترونیک. 188
بند دوم: اعتبار حقوقی و ارزش اثباتی اسناد الکترونیک 191
فصل سوم : امضاء الکترونیک 193
مبحث اول : بررسی قواعد و فرایند قراردادهای الکترونیکی 200
گفتار اول: تعریف و ماهیت قرارداد الکترونیک 201
بند اول: تعریف قرارداد الکترونیک 201
بند دوم: ماهیت قراردادهای الکترونیک 204
گفتار دوم: اعلام اراده از طریق واسطه های الکترونیک 205
بند اول: اعتبار داده پیام ها در ایجاد ماهیت حقوقی 205
بند دوم: ایجاب و قبول از طریق داده پیام های الکترونیک 210
مبحث دوم : قابلیت اجرایی قراردادهای الکترونیکی 219
گفتار اول: نتایج تعیین زمان و مکان تشکیل قرارداد 220
گفتار دوم: تعیین زمان و مکان تشکیل عقود غائبین 223
گفتار سوم: زمان و مکان ارسال و دریافت داده پیام ها 225
گفتار چهارم: اعتبار اسناد الکترونیک 235
بند اول: شرایط فنی لازم برای اعتبار اسناد الکترونیک. 235
مبحث سوم : قواعد شکلی 239
گفتار اول: مسائل زمان 240
گفتار دوم: خطاهای الکترونیکی 242
گفتار سوم: ثبت 244
گفتار چهارم: قواعد راجع به مصرف کننده 244
مبحث چهارم: شیوۀ دادرسی در دادگاه الکترونیکی 246
گفتار اول: آئین دادرسی (حقوقی ) در دادگاه الکترونیکی 247
بند اول : تأمین و ارائه دلیل 247
بند دوم: مواردی که اصحاب دعوی بر آن تشویق می شوند. 247
فصل چهارم: جایگاه حقوق امضاء الکترونیکی در مقام ایجاب و قبول 248
مبحث اول: جایگاه حقوق امضاء الکترونیکی در مقام ایجاب و قبول 248
مبحث دوم: جایگاه امضای الکترونیکی در نظام سنتی ادله اثبات دعوا 251
مبحث سوم: ارزش اثباتی امضای الکترونیکی در سیستمهای بسته 252
مبحث چهارم: ارزش اثباتی امضای الکترونیکی در سیستمهای باز 258
مبحث پنجم: تعارض دلایل الکترونیکی با دلایل سنتی اثبات دعوا 263
نتیجه گیری 267
منابع: 268
الف: فارسی 268
ب: انگلیسی 270
 
 
 
 
 
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک

آپلود عکس

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک

از آنجا که اینترنت شبکه ای باز است، رسوخ گران می توانند از راه های گوناگون بدان راه یابند در تجارت الکترونیکی که میان دو سازمان، یا خریدار و سازمان انجام می شود خطراتی بسیار، دو سوی بازرگانی را تهدید می کند


مشخصات فایل
تعداد صفحات245
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیرشته فناوری اطلاعات (IT)

توضیحات کامل

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک

مقدمه 
از آنجا که اینترنت شبکه ای باز است، رسوخ گران می توانند از راه های گوناگون بدان راه یابند. در تجارت الکترونیکی که میان دو سازمان، یا خریدار و سازمان انجام می شود خطراتی بسیار، دو سوی بازرگانی را تهدید می کند.با به گارگیری کامپیوتر در کارهای بازرگانی سازمان ها، افزون بر شیوه های فیزیکی که در گذشتهبرای حفاظت از اطلاعات به کار می رفت نیاز به تامین امنیت اطلاعات به کمک ابزارهای خودکار نیز به میان آمد. هم گام با پیوند یافتن سیستم های کامپیوتری سازمان ها به کمک شبکه ها، امنیت اطلاعات یا حفاظت از داده ها در هنگام مخابره در شبکه های کامپیوتری نیز ابعاد تازه ای به خود گرفت.در بیشتر جهان، کاربرد تبادل الکترونیکی داده ها برای مبادله اسناد بازرگانی میان شرکت ها، همواره رو به گسترش است. از این دست می توان اسناد معاملات بازرگانی، اسناد پرداخت، مدارک حمل و نقل را نام برد.
 
در سازمان هایی که به امکانات مبادله الکترونیکی اطلاعات مجهز نیستند، کاربرد کامپیوتر در کارهای بازرگانی با نرم افزارهای مبادله الکترونیکی داده ها و رابط های ارتباطی آمیخته شده اند، تا راه حل کارآمدی برای کارهای بازرگانی ارایه شود. در تبدیل شیوه های سنتی مبتنی بر کاغذ، به شیوه های الکترونیکی تبادل اسناد، امنیت اهمیتی ویژه دارد  باید بکوشیم تا مبادلات الکترونیکی اطلاعات به جایگزین سیستم های کاغذی می شود، 
 
 
کلمات کلیدی:

تجارت الکترونیک

بانکدار ی الکترونیکی

پرداخت های الکترونیک

امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک

الگوریتم های رمزنگاری (crypto algorithms)

 
 

 پیشینه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی یک مفهوم جدید نیست و استفاده از فن آوریهای الکترونیکی و انجام امور بازرگانی به سالها قبل باز می گردد. از بستر اینترنت برای انجام تجارت الکترونیکی ، امتیازات ویژه ای را برای اینگونه امور ارمغان آورده است . یکی از مهمترین این امتیازات ، کاهش هزینه هاست که با رشد اینترنت کمتر نیز می گردد . ترکیب تجارت و الکترونیک در واقع از سال 1970 آغاز شد . در آن زمان شرکتهای بزرگی دست به تشکیل شبکه های کامپیوتری زدند تا اطلاعات تجاری را بین خود وتولید کنندگان دیگر مبادله کنند . این روش ، مبادله الکترونیکی داده ها نامیده شد . مبادله الکترونیکی داده روشی است برای تبادل اطلاعات تجاری متداول با قالبی مشخص از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر .
 
 قالب مشخص اطلاعات که باید توسط کامپیوتر های مبدأ و مقصد مورد توافق قرار گرفته باشد یکی از قالبهای متداولی است که دراین فن آوری مورد استفاده قرار می گیرند مانند انسی  یا ایزو  به واسطه مبادله الکترونیکی داده می توان درخواستهای خرید ، فروش ، فاکتورها و دیگر فرمهای کاغذی مورد استفاده در تجارت را به صورت الکترونیکی مبادله نمود . هزینه های پایین ذخیره و بازیابی اطلاعات ، دقت اطلاعات ، ارتباطات سریع تر و کاهش امور کاغذی از جمله امتیازاتی است که می توان برای مبادله الکترونیکی داده برشمرد . مبادله الکترونیکی داده نیز همچون سایر تکنولوژیها در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت . شرکتها استفاده از آن را پیچیده یافتند و نمی دانستند که چگونه آن را با سیستم فعلی خودشان ترکیب کنند . البته این رویه به سرعت تغییر کرد وتعداد شرکتهایی که از مبادله الکترونیکی داده استفاده کردند به سرعت پیشرفت کرد . 
 
 
 
فهرست مطالب
 
مقدمه 3

فصل یکم- پیشینه تجارت الکترونیک 4

دلایل استفاده از اینترنت (شکل شماره 2-1 ) برای تجارت در کشورهای در حال توسعه : 11
 
فصل دوم- مفاهیم و تعاریف 15
2-1-تجارت الکترونیکی چیست؟ 15
2-2-انواع تجارت الکترونیکی 18
2-2-1- تجارت "شرکت با شرکت" 18
توانمند کننده های تجارت مبتنی بر وب. 19
2-2-2- تجارت "شرکت با مشتری" 20
2-2-3-تجارت "شرکت با دولت" 22
2-2-4-تجارت "مشتری با مشتری" 22
2-2-5:تجارت سیار 24
2-3- مزایا ومعایب تجارت الکترونیک 26
معایب تجارت الکترونیک 27
2-4- نیاز ها 28
2-5- مراحل راه اندازی یک تجارت الکترونیکی از نوع B2C 29
1- انتخاب و ثبت نام فروشگاه 29
2- طراحی و ساخت فروشگاه 30
3 – سفارش و خرید 31
4- پرداخت هزینه خرید 31
5- امنیت فروشگاه 31
6_ تحویل کالا به خریدار 34
8_ بازاریابی ، تبلیغ و جذب مشتری 35
1_8 تبلیغ توسط موتورهای جستجو 35
2_8 تبلیغ در فروشگاههای مشابه 36
3_8 تبلیغ در سایتهای پرمشتری 36
4_8 تبلیغ در روزنامه ها ووسایل ارتباط جمعی 36
9_ بررسی و تحلیل کارآیی فروشگاه 36
 

فصل سوم-زیر ساخت های لازم جهت تجارت الکترونیک(Infrastructure) 38

3-1 - سخت افزار های متداول در سایت های مهم e-commerce : 41
3-1-1- معماری بر اساس SMP (Symmetric Multi Processing) 42
3-1-2- معماری بر اساس MPP (MassivelyParallel Processing) 44
3-2- نرم افزار های پایه در زیر ساخت تجارت الکترونیک 45
3-2-2- زبان های برنامه نویسی 48
 

فصل چهارم-آشنایی با پرداخت های الکترونیک 50

4-1-  سیر تکامل سیستم های پرداخت 50
4-2-  چرا پرداخت الکترونیک؟ 51
4-2-1- فرسودگی اسکناس ها و هزینه ی سنگین تعویض آن ها 51
4-2-2- حجم اسکناس ها 51
4-2-3- جعل اسکناس ها 52
4-2-4-  پیشرفت IT و امنیت آن 52
4-3-  سیستم های پرداخت الکترونیک 53

4-4- نگاهی به زوایای مختلف پرداخت الکترونیک 56

4-4-1- بر خط و غیر بر خط بودن پرداخت ها 56
4-4-2- روش اعتباری در مقابل روش غیر اعتباری 57
4-4-3-  پرداخت های خرد و پرداخت های درشت 57
4-5-  سیستم های پرداخت خرد 58
4-5-1-  میلی سنت(Millicent) 58
 

فصل پنجم- ابزار پرداخت الکترونیک 62

5-1-1  تاریخچه پیدایش و توسعه کارت های اعتباری 64
5-2-1- بررسی فرآیند پرداخت با کارت اعتباری 65
5-3-  چک الکترونیک 71
5-4-کیف پول الکترونیک(  E-Purse یا E-Wallet ) چیست؟ 73
 

فصل ششم-بانکدار ی الکترونیکی 75

6-1-عوامل اصلی در بانکداری الکترونیکی 76
6-2- تعاریف بانکداری الکترونیک 77
انتقال الکترونیکی منابع 77
6-3- تفاوت بین بانکداری الکترونیکی و بانکداری کاغذی 78
6-4- بانکداری الکترونیکی در جهان پیشرفته 79
راهکارهای منطقی در رابطه با بانکداری الکترونیکی 87
6-6- بانکداری الکترونیکی در ایران – از تئوری تا عمل 90
6-6-1- نفوذ بانکداری الکترونیکی در مبادلات پولی 93
6-6-2- آشنایی بانک های ایرانی با بانکداری الکترونیکی 95
6-6-3- آشنایی بانک های ایران با اتوماسیون بانکی 97
6-6-4-  چشم انداز تغییرات و استفاده از تجارب 98
6-6-5-  طرح جامع اتوماسیون 99
6-6-5-1-  تاریخچه شکل گیری 99
6-6-5-3- معیار های عمده طرح جامع 100
 

فصل هفتم-اطلاعات محرمانه (Privacy ) 103

7-1- قانون حفاظت از اطلاعات شخصی 103
مشخصات سیستم ایمنی 107
7-4- ابزارهای ایمنی 109
7-5-  انواع حملات دراینترنت 113
 

فصل هشتم- امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک 117

8-1- الگوریتم های متداول در رمزنگاری(crypto algorithms) 120
8-2- الگوریتم های Hash 123
8-3-  امضاهای دیجیتال 123
8-4- نکاتی در خصوص توزیع کلید های symmetric در شبکه اینترنت 124
8-5- چگونگی فرآیند بکارگیری الگوریتم  public key و محدودیتهای آن 124
8-6-  گواهینامه 126
8-7- توصیه هایی جهت انتخاب رمز عبور 127
 

فصل نهم-حراجهای الکترونیکی 129

9-5-فروش online محصولات 136
 

فصل دهم- قرارداد الکترونیکی 139

10-1-تعریف قرارداد الکترونیکی 139
10-3- مذاکرات الکترونیکی(E_Negotiation ) 152
3 _ تبادل پیشنهادات و پیام ها 163
10-4-مدل تجارت الکترونیک 171
10-5-مدل فرآیند تجاری در تجارت الکترونیک 174
 

.فصل یازدهم-بررسی وضعیت تجارت الکترونیک در جهان 176

11-1- تجارت الکترونیک  در کشورهای توسعه یافته 176
11-2- تجارت الکترونیک درکشورهای در حال توسعه 182
11-3- تجارت الکترونیک  در ایران 184
راهکارهای پیشنهادی 190
11-4-تجارت الکترونیکی و نقش آن در توانمند سازی زنان 197
11-5- نقش دولت در توسعه تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه 198
11-5-1- فضای مناسب سیاسی و نقش آن در توسعه تجارت الکترونیکی 199
11-5-2- چگونگی استفاده دولت از تجارت الکترونیکی 200
11-6- نظام های قانونی موجود و میزان حمایت آنان از کسانی که وارد عرصه تجارت الکترونیکی شده اند 201
11-7- اهمیت مسایل سیاسی دیگر در ایجاد زیر ساخت تجارت الکترونیکی 202
11-8-چگونگی تاثیر دولت بر ارتقا و توسعه تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط 204
پیوست ها: 210
قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 210
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

آپلود عکس

مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

دانلود مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 63 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

توضیحات :

مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک در 34 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

 

 

پرداخت الکترونیکی

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک مفهوم گسترده­ای دارد که در بر گیرنده فعالیت­هایی نظیر مبادله کالا و خدمات دارای ارزش از طریق یک شبکه رایانه­ای و از راه دور با وسیله ارتباطی مشخص می­باشد . برای تجارت الکترونیک تعاریف متنوعی شده است که در تمامی آنها، جنبه­های اساسی و مشترک به چشم می خورد. در اینجا، به بعضی از این تعاریف پرداخته می­شود:

  • تجارت الکترونیک عبارتست از: خرید، فروش و مبادله کالا و خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت (شامیلا،2003).

 

  • تمام ابعاد و فرایند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی وب انجام داد را تجارت الکترونیکی گویند (لین و چانگ لی, 2003).
  • به طور کلی واژه تجارت الکترونیک اشاره به معاملات الکترونیکی می­نماید که از طریق شبکه­های ارتباطی انجام می­پذیرد. ابتدا، خریدار یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی از طریق اینترنت می­پردازد و کالایی را از طریق وب یا پست الکترونیکی سفارش می­دهد و نهایتا کالا را تحویل می­گیرد (شوهانگ، 2001).
  • تجارت الکترونیک اجرا و هماهنگی فرایندهای حیاتی سازمان­های اقتصادی، از قبیل طراحی، تأمین مواد و خدمات، تولید، فروش، اجرای سفارشات، ارایه خدمات از طریق بکارگیری حرفه­ای رایانه­ها و فناوری ارتباطات و داده­های ذخیره شده در رایانه­ها را بر عهده دارد (کرسپو و همکاران، 2008).

2-2- تجارت الکترونیکی و صنعت بانکداری

دریافت و پرداخت پول و انجام عملیات مالی شرط اولیه برای شکل گیری هر گونه معامله و برقراری ارتباط تجاری می­باشد و انجام تراکنش های مالی از طریق بانک ها و مؤسسات مالی امکان پذیر است . بنابراین تجارت و بانکداری یک ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند و لازم و ملزوم هم بوده و به هم وابسته­اند. در عصر اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات الکترونیکی و مسئله جهانی سازی که شکل جدیدی از بازرگانی بنام تجارت الکترونیک را بوجود آورده، نیاز به یک سیستم بانکی پیشرفته که همگام با این تحولات باشد را ضروری می­سازد. از طرف دیگر روشهای تجارت الکترونیک برای بانک­ها فرصت جدیدی ایجاد نموده است که می­توان از آن جهت ارائه خدمات مالی نوین و ایجاد یک ابزار رقابتی مؤثر، استفاده نمود (سید جوادین، 1384).

2-3- بانکداری الکترونیکی

در دهه گذشته فناوری اطلاعات اثر شگرفی بر صنعت بانکداری داشته است. این امر باعث شده طبیعت ارائه خدمات مالی به مشتریان متحول شده است. بانک­ها مزایای گوناگونی از ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی به دست می­آورند که از آن جمله می توان به هزینه تعاملات کمتر، ارائه خدمات 24 ساعته و افزایش کارایی اشاره کرد (ایراندوست، 1385).

بانکداری الکترونیکی چیست ؟

پدیده بانکداری الکترونیکی یکی از دست آوردهای تجارت الکترونیک محسوب می­شود. با رشد روز افزون حجم تجارت الکترونیک در جهان و با توجه به نیاز تجارت به انجام عملیات بانکی جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک نقش بسیار اساسی در تجارت الکترونیک پیدا کرده است. به طور کلی بانکداری الکترونیکی به معنی ارائه کلیه خدمات بانکی از جمله نقل و انتقال منابع از طریق یک شبکه ارتباطی عمومی و قابل دسترس رایانه­ای می­باشد (ایران دوست، 1385). از مزایای استقرار سیستم بانکداری الکترونیکی می­توان به­ امنیت و سرعت، آسان بودن و سادگی، هزینه کم، کاهش اشتباهات انسانی، بهره­وری و کارآیی، بهبود روابط با مشتریان (ایراندوست ، 1385) و غیره .. اشاره کرد. خدمات بانکی را می­توان از روش­های محتلف مانند شبکه­های مدیریت یافته، صفحات وب، بانکداری اینترنتی، بانکداری خانگی و خدمات مبتنی بر تلویزیون ارائه کرد.

بانکداری الکترونیک شامل سیستم­هایی است که مشتریان مالی را قادر می­سازد تا درسه سطح اطلاع رسانی، ارتباط و تراکنش ازخدمات و سرویس­های بانکی استفاده کنند. بانک درسطح اطلاع رسانی، اطلاعات خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکه­های عمومی یا خصوصی معرفی می­کند. در سطح ارتباطات، امکان انجام مبادلات بین سیستم بانکی و مشتری فراهم می­شود. درسطح تراکنش، مشتری قادر است در یک ارتباط متقابل، عملیاتی مثل پرداخت صورتحساب، صدورچک، انتقال و جه و افتتاح حساب را انجام دهد. (سید جوادین، 1384)

1-4- سیستم های پرداخت الکترونیکی

پرداخت رکن اصلی انجام معاملات تجاری است. امروزه با گسترش روز افزون معاملات الکترونیک، سیستم های پرداخت الکترونیکی نیز طراحی شده است که امکان پرداخت الکترونیک وجه در همان لحظه را به مشتری می دهد .

پرداخت الکترونیکی عبارتست ازانتقال ارزش الکترونیکی پرداخت از پرداخت کننده به پرداخت شونده از طریق یک مکانیزم پرداخت الکترونیکی. خدمات پرداخت الکترونیکی به مشتریان این امکان را می­دهند که از راه دور به حساب­ها و تراکنش­ها دسترسی داشته باشند وآنها را مدیریت کنند.

به طور کلی سه روش پرداخت الکترونیکی وجود دارد (کیم و همکاران، 2009):

  1. پول الکترونیک
  2. چک الکترونیک

3- کارتهای الکترونیکی (کارت اعتباری، کارت بدهی، کارت پیش پرداخت).

در شکل 2-1 روشهای پرداخت الکترونیکی طبقه بندی شده است.

و..........

 

فهرست مطالب :

پرداخت الکترونیکی

تجارت الکترونیک

2-2- تجارت الکترونیکی و صنعت بانکداری

2-3- بانکداری الکترونیکی

1-4- سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-5- ابعاد عینی

2-5-1- حفاظت های فنی در سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-5-1- فرایند های تراکنش در سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-5-3- بیانیه های امنیت در سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-6- امنیت در سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-6-1- ابعاد و روش¬های سوء استفاده در بانکداری الکترونیکی

جعل عنوان:

به دست آوردن حساب:

فیشینگ :

فیمینگ :

2-6-2- عوامل لازم برای برقرای امنیت:

1- محرمانگی

2- تصدیق هویت

3- مجوز دهی

4- صحت

5- عدم انکار

6- به کارگیری انتخابی خدمات

2-6-3- راهکارهای نوین مدیریت امنیت در بانکداری الکترونیکی

2-6-4- خطرهای موجود در پرداخت¬های الکترونیکی

2-6-4-1- خطرهای احتمالی خریدار

2-6-4-2- خطرهای احتمالی فروشنده

1-6-5- موارد امنیتی مورد نیاز در پرداخت الکترونیکی

2-6-6- عوامل مؤثر در امنیت پرداخت¬های الکترونیکی

- بیانیه های امنیت:

- فرآیند های تراکنش:

- حفاظت فنی:

2-7- اعتماد

1-7-1- اعتماد در تجارت الکترونیکی

1-7-2- ابعاد و ویژگی¬های اعتماد بر خط

پیشینه تحقیق

2-8-1- مطالعات داخلی

2-8-2- مطالعات خارجی

2-9- مدل مفهومی

منابع و مأخذ

دانلود مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی

آپلود عکس

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی

دانلود فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 107 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30

توضیحات :

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی در 30 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

فهرست مطالب و بخشی از متن :

2-1 مقدمه: 14
2-2بازاریابی: 14
2-3مدیریت بازاریابی: 14
2-4 بازاریابی خدمات: 15
2-4-1ویژگی های انحصاری خدمات: 15
2-5 اینترنت: 16
2-6 تجارت الکترونیک 17
2-6-1 مفهوم تجارت الکترونیک: 17
2-6-2 تاریخچه تجارت الکترونیکی: 18
2-6-3 مزایای ایجاد تجارت الکترونیکی 23
2-6-4 معایب تجارت الکترونیکی 25
2-7 زیر ساختهای لازم برای گسترش تجارت الکترونیکی در ایران: 26
2-8 تعریف بانک: 27
2-9 چگونگی پیدایش بانکداری در ایران: 28
2-10 تعاریف و مفاهیم بانکداری الکترونیک: 34
2-10-1 مزایای بانکداری الکترونیکی 35
2-10-1-1 مزایای بانکداری الکترونیک از دیدگاه بانک ها 36
2-10-2 بانکداری الکترونیکی در ایران 37
2-10-3 تحولات بانکداری الکترونیکی 38
2-10-4 ضرورت بانکداری الکتریکی: 39
2-10-7 زیر ساخت های مورد نیاز بانکداری الکترونیکی 41
2-10-8 انواع کانال های ارائه خدمات الکترونیکی: 44
2-10-9 سطوح بانکداری الکترونیک: 48
2-10-11 امنیت در بانکداری الکترونیکی: 49
2-11 معماری WAP: 50
2-12 اجزای بانکداری الکترونیکی در ایران: 51
2-12-1 انواع کارت ها 51
2-12-2 شبکه شتاب: 51
2-12-3سیستم تسویه بین بانکی مبادلات ارزی: 51
2-12-4 شبکه سوئیچ عملیاتی خرد بانکی و بین بانکی: 52
2-12-4-1 شبکه مرکزی سوئیفت 52
2-13 شکل گیری شبکه شتاب از آغاز تا امروز: 52
2-14سوئیفت (SWIFT) 53
2-14-1 تعریف سوئیفت 53
2-14-2 مزایا و اهمیت سوئیفت (SWIFT) 53
2-14-3 کاربرد و کاربران سوئیفت 55
2-14-4 ساز و کار عمل سوئیفت 57
2-15 تجارب بین المللی برخی از کشورها در بانکداری الکترونیک 58

2-1 مقدمه:
در واقع در سال های اخیر، انقلابی مشابه انقلاب صنعتی در جهان رخ داده است که جهان را وارد عصر اطلاعات نموده و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عمیق کرده است. مبادلات تجاری در جهان بین افراد و شرکت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی خود که بر مبنای اسناد و مدارک کاغذی است خارج و به صورت مبادلات الکترونیکی اطلاعات در می آید. تجارت الکترونیکی به دلیل سرعت، کارایی، کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصت های زودگذر، عصر جدیدی را در رقابت گشوده است، تا حدی که گفته می‌شود عقب افتادن از این مسیر تحول، نتیجه ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت، بحث تجارت الکترونیک (EC) اکنون در صدر اولویت های سازمان های متفاوت قرار گرفته است. هر سازمانی که توجه لازم را به تجارت الکترونیک نداشته باشد، در کوتاه مدت با کاهش سود آوری و در بلند مدت، با احتمال حذف حیات خود رو به رو می‌شود. همان گونه که پورتر می‌گوید بکارگیری تجارت الکترونیکی اکنون یک گزینه اختیاری نیست، بلکه نوعی اجبار است و شرکت ها ناگزیر از بکارگیری آن هستند (کلید بری و همکاران، 1392، ص 422).
در این فصل تلاش شده است که به مسائل مختلف در زمینه تجارت الکترونیکی پرداخته شود. مسائلی همچون بازاریابی خدماتی، تاریخچه تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، کانال های بانکداری الکترونیک و ...
2-2بازاریابی:
بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن، افراد و گروهها، نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید، عرضه، و مبادله کالاهای مفید و با ارزش با دیگران، تأمین می‌کنند (کاتلر، 1391، ص 46).
2-3مدیریت بازاریابی:
مدیریت بازاریابی عبارت است از تجزیه و تحلیل، طرح ریزی، اجرا، کنترل برنامه های تعیین شده برای فراهم آوردن مبادلات مطلوب با بازارهای مورد نظر به منظور دستیابی به هدفهای سازمان تأکید مدیریت بازاریابی بیشتر بر تعیین محصولات سازمان بر مبنای نیازها و خواسته های بازار موردنظر و نیز استفاده از قیمت گذاری، ارتباطات و توزیع مؤثر جهت آگاهی دادن، ایجاد محرک و ارائه خدمت به بازار است (روستا و همکاران، 1388، ص 16).
2-4 بازاریابی خدمات:
سازمان های خدماتی که اصول بازاریابی را پذیرفته و طرح ها و برنامه های خود را بر پایه عناصر آمیخته بازاریابی بنا کرده اند، به نتایج مثبتی رسیده اند. با توجه به این که میزان استفاده از خدمات و اشتغال به کارهای خدماتی در همه جوامع رو به افزایش است هرچه فعالیت های تجاری و اجتماعی، پیچیده تر، تخصصی تر و رقابتی تر باشند بخش خدمات رشد بهتری می یابد و مدیران ناگزیر هستند برای اداره بهتر سازمانهای خود در دنیای فعال و پر از رقابت امروز، با اصول بازاریابی خدماتی آشنا شده و از فنون بازاریابی در ارائه خدمات و ارضای نیاز مشتریان خود بهره گیرند. یک بازاریاب آگاه، در سایه توجه به جنبه های خدماتی، می‌تواند تصویری قوی در ذهن خریداران ایجاد کند، مبنی بر این که خدمات مزبور موجب افزایش ارزش شود و همین دیدگاه یا اقدام، موجب جذب مشتریان وفادار خواهد شد که سودهای بلند مدت در پی خواهد داشت. امروزه تجارت بین المللی در خدمات، طیف گسترده ای را در بر می‌گیرد که شامل بانکداری، بیمه، کارت های اعتباری، مشاوره، آژانس های تبلیغاتی، حسابداری، حقوق، حمل و نقل و حتی خدمات تفریحی می‌گردد (گیلانی نیا، 1389، ص 62).
2-4-1ویژگی های انحصاری خدمات:
چهار ویژگی اصلی خدمات که برنامه های بازاریابی را تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارتند از:
1- غیر قابل ملموس بودن
2- غیر قابل تفکیک بودن
3- غیر همگن بودن / متغیر بودن
4- غیر قابل ذخیره بودن
غیر ملموس بودن: خدمات، غیر مادی و غیر قابل لمس می‌باشند. برای مثال، نمی‌توان آنها را دید یا چشید. این ویژگی ممکن است از اعتماد مشتری بکاهد و اغلب تعیین ارزش و کیفیت خدمات برای مشتری دشوار است. مشتریان برای غلبه بر این مشکل دنبال شواهدی دال بر کیفیت یا ویژگی های دیگری هستند. برای مثال، مشتریان سالن زیبایی به دکوراسیون و حضور مشاوران متخصص و معروف، توجه دارند.
غیر قابل تفکیک بودن: خدمات در لحظه تولید، به مصرف می‌رسند و برعکس کالا، مراحل تولید، ذخیره و توزیع جداگانه ای ندارند. به عبارت دیگر، کلیه امور توسط خود شرکت های خدماتی انجام می‌شود.
غیر همگن بودن/ متغیر بودن: از آنجا که خدمات، به هنگام ارائه به مصرف می‌رسند و اشخاص نیز می‌توانند بخشی از عرضه باشند، می‌توان ادعا کرد خدمات همیشه انحصاری و تکرار آنها هرگز یکسان نیست. این امر موجب می‌شود به یکنواختی و کیفیت خدمات، توجه بیشتری نشان داده شود.

دانلود فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی

دانلود فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تجارت الکترونیک و نظام الکترونیک

آپلود عکس

فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تجارت الکترونیک و نظام الکترونیک

فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تجارت الکترونیک و نظام الکترونیک

دانلود فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تجارت الکترونیک و نظام الکترونیک

فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تجارت الکترونیک و نظام الکترونیک
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 351 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 61

توضیحات :

فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تجارت الکترونیک و نظام الکترونیک در 61 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

فهرست مطالب و بخشی از متن :

1 مقدمه..............................................................................................................................................7

2-2 تجارت الکترونیکی چیست؟...........................................................................................................7

2-3 تعریف و تبیین مفهوم تجارت الکترونیکی .....................................................................................8

2-4 تاریخچه تجارت الکترونیکی........................................................................................................11

2-5 الگوهای مختلف بلوغ تجارت الکترونیکی ..................................................................................11

2-5-1 الگوی آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه...................................................................................11

2-5-2 الگوی سازمان ملل برای بلوغ تجارت الکترونیکی...................................................................12

2-5-3 الگوی مراحل رشد فناوری اطلاعات نولان..............................................................................13

2-5-4 الگوی گارتنر ...........................................................................................................................13

2-5-5 الگوی میسرا و دینگرا...............................................................................................................15

2-5-6 الگوی ایالت یوتا......................................................................................................................16

2-5-7 الگوی گروه مشاوره دلویت و تاچ...........................................................................................17

2-5-8 الگوی نقشه راه تجارت الکترونیکی.........................................................................................18

2-5-9 الگوی دموکراسی الکترونیکی...................................................................................................19

2-5-10 الگوی بلوغ دو بعدی.............................................................................................................19

2-6 محرک های تجارت الکترونیک....................................................................................................21

2-6-1 الگوهای تجارت الکترونیک.....................................................................................................23

2-7 مفهوم دولت الکترونیک................................................................................................................23

2-7-1 مراحل دولت الکترونیک .........................................................................................................25

2-7-2 فرایند استقرار دولت الکترونیک ..............................................................................................25

2-7-3 شرایط اجرای موفق استراتژی دولت الکترونیک .....................................................................26

2-8 دولت الکترونیک در ایران.............................................................................................................33

2-9 بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتها و موسسات..................................................................36

2-9-1چالشهای SME ها در پذیرش و استفاده از ICT و تجارت الکترونیکی................................40

2-9-2 مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی در SMES....................................................................41

2-9-3 مشکلات SME ها در پذیرش تجارت الکترونیکی ...............................................................42

2-9-4سیاستهای حمایتی از SMEها در توسعه تجارت لکترونیکی.................................................48

2-9-5تجربه کشورها در حمایت از SMEs برای استفاده از تجارت الکترونیکی............................50

2-9-5-1 تجربه انگلستان ................................................................................................................50

2-9-5-2 تجربه یونان ...................................................... ................................................................54

2-9-5-3 تجربه اسکاتلند: .................................................................................................................57

2-9-5-4 تجربه آلمان ........................................ ..............................................................................58

2-9-5-5 تجربه اتحادیه اروپا...................................................... .......................................................60

2-9-5-6 تجربه فنلاند................................................................ .......................................................61

2-9-5-7 تجربه دانمارک............................................................. .......................................................63

2-9-5-8 تجربه مکزیک.............................................................. .......................................................65

2-9-5-9 تجربه ژاپن.................................................................. .......................................................66

2-9-5-10 تجربه ایالات متحده.................................................. .......................................................67

  1. پیشینه تحقیق. ................................................................. .......................................................68
  2. پژوهش های داخلی........................................................ .......................................................68

2-10-2 پژوهش های خارجی.............................................................................................................69

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-1 مقدمه

به کارگیری نوآوری های فناوری در زمینه های تجاری تأثیرات شگرفی داشته است .به کارگیری نوآوریهای فناوری نوعی تغییر است که بر فراگردها و اجزا ی نظام تجاری تأثیر گذار بوده و جهت این تاثیرات نیز معمولا مثبت است. یکی از نوآوریهای مذکوربه کارگیری ابزارهای الکترونیکی و به ویژه اینترنت در نظام تجاری است. این نوآوری و تغییر که تجارت الکترونیکی نام دارد مزایای متعددی برای سازمانها به همراه دارد، به همین دلیل بسیاری از شرکتها نسبت به استفاده از آن تمایل دارند. بکارگیری تجارت الکترونیکی اکنون یک گزینه اختیاری نیست بلکه نوعی اجبار است و شرکتها ناگزیر از به کارگیری آن هستند(پورتر[1]،2009).

هدف از این بخش بررسی پژوهش ها و مطالعاتی است که در زمینه نظاه الکترونیکی و تجارت الکترونیک انجام گرفته است. این قسمت از تحقیق خواننده را با کارها و زمینه های قبلی و همچنین با حیطه موضوع مورد مطالعه آشنا می سازد. این فصل به دو بخش تقسیم شده است. در بخش اول به مطالعه مبانی نظری و تحقیق های انجام شده در ارتباط با موضوع و در بخش دوم مبانی نظری و مطالعات و بررسی های انجام شده ذکر می شود، در نهایت به جمع بندی فصل پرداخته می شود.

بخش اول: مبانی نظری تجارت الکترونیک

2-2 تجارت الکترونیکی چیست؟

پیشرفت های صورت گرفته در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین پیدایش اینترنت، مفاهیم جدیدی را با خود وارد دنیای کسب و کار و مدیریت کرده اند که از آن جمله می توان به سازمان های مجازی، تجارت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی و بسیاری مفاهیم الکترونیکی دیگر اشاره کرد. رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات در حال متحول کردن اقتصاد است. جستجو برای دستیابی به روش های کاراتر برای انجام امور تجاری منجر به ایجاد انقلابی در عرصه تجارت شده است. این انقلاب را تجارت الکترونیکی نامیده اند. به طور کلی تجارت الکترونیکی عبارت است از خرید و فروش کالاها، خدمات و اطلاعات با استفاده از شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت(توربان[1]،2002).

2-3 تعریف و تبیین مفهوم تجارت الکترونیکی

تعاریف زیادی از تجارت الکترونیکی ارائه شده است. بسیاری نویسندگان معتقدند تجارت الکترونیکی هرگونه مبادله‌ و یا تراکنشی است که بین سازمان و یک عنصر محیطی نظیر مشتری، شرکتهای همکار و یا دولت با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اتفاق می‌افتد. برخی دیگر نیز آنرا فقط شامل خرید و فروش الکترونیکی کالا برروی شبکه‌های الکترونیکی و کامپیوتری می‌دانند (توربان 2002، استینفلد[2] 1998، زواس[3] 1998). به‌عنوان مثال توربان (2011) معتقد است تجارت الکترونیکی عبارتست ازفرایند مبادله کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای از جمله اینترنت.

بر این اساس، در این تعریف تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی بر دو محور اساسی فرآیندها و فناوری اطلاعات استوار می‌باشد.

 

مبادله

کسب و کار (CRM,SCM,ERP)

تک رسانه‌ای، یک طرفه، غیر فراگیر، محلی، غیر تعاملی

چندرسانه‌ای، دوطرفه، فراگیر، جهانی ، تعاملی

تعداد و نوع

فعالیتهای

تجاری

نوع و تعداد ابزارهای الکترونیکی مورد استفاده

کسب و کار الکترونیکی کامل

تجارت*

 

 

 

 

تجارت الکترونیکی کامل

 

 

 

 

 

 

 

 

*(قرارداد، مذاکره، مناقصه،مزایده، پرداخت، سفارش، تحویل و...)

شکل (2-1) تعریف کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی( توربان، 2011).

 

در این تعریف، مبادله الکترونیکی عبارت است از انتقال مالکیت جنس و یا تحویل خدمات در مقابل دریافت پول از طریق ابزارهای پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی. در این تعریف مبادله الکترونیکی، هیچگونه فرآیند و یا فعالیت دیگری را غیر از انتقال پول و انتقال مالکیت یا ارائه خدمات پوشش نمی‌دهد. با افزایش اهمیت و یا تعدد مبادلات الکترونیکی، یکسری فعالیت های پشتیبانی در حمایت از مبادله نیاز است (نظیر قرارداد، مناقصه، مزایده و...)، که آنرا بازرگانی و یا تجارت الکترونیکی گویند. بنابراین تجارت الکترونیکی[4] شامل انجام هریک از فعالیتهای قرارداد، مذاکره، مناقصه، پرداخت، سفارش، تحویل و... از طریق فناوری‌های پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطاتی است. برای پشتیبانی از بازرگانی یا تجارت یکسری فرآیندهای تکمیلی نظیر مدیریت ارتباط با مشتری[5]، مدیریت زنجیره عرضه[6] و طرح‌ریزی منابع داخلی[7] لازم است. انجام هریک از این فرآیندها از طریق ابزارهای پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی را کسب وکار الکترونیکی گویند. منظور از ابزارهای پشرفته اطلاعات و ارتباطات ابزارهایی است که حداقل 60 درصد از ویژگی‌های فناوری‌های نو نظیر جهانی بودن، دوطرفه بودن، چندرسانه‌ای بودن ، فراگیر بودن و تعاملی بودن را دارا باشد. عقیده بر آن است که بیشترین امتیاز را از این ویژگی‌ها، اینترنت و کمترین امتیاز را شاید بتوان گفت ارتباطات رو در رو به خود اختصاص می‌دهد(توربان، 2011).

همانند اکثر مفاهیم و اصطلاحات کسب و کار واژه تجارت الکترونیکی از نظر معنی با کثرت تعاریف روبرو بوده و تعریف واحدی از آن ارائه نشده است چافی[8] (2002) تجارت الکتر ونیکی را خرید و فروش محصولات از طریق شبکه اینترنت می داند.

کالاکوتا و وینستون[9](1997) تجارت الکترونیکی را از چهار دیدگاه تعریف می کنند:

1- دیدگاه ارتباطات[10]: تجارت الکترونیکی یعنی انتقال اطلاعات، کالاها، خدمات و یا پرداخت وجه توسط وسایل الکترونیکی.

2- دیدگاه بهنگام :[11] تجارت الکترونیکی یعنی خرید و فروش اطلاعات و کالاها بصورت بهنگام.

3- دیدگاه خدماتی[12]: تجارت الکترونیکی ابزاری است که به طور هم زمان باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت و کیفیت می گردد.

۴ -دیدگاه فرآیند تجاری[13]: تجارت الکترونیکی یعنی خرید و فروش اطلاعات و کالاها به صورت به هنگام.

همان گونه که مشاهده می شود درتعاریف EC نوعی واگر ایی[14] مشاهده می شود.

ویگاند[15](1997) و کولچیا[16] (2000) عمده ترین دلایل این عدم توافق و واگرایی را در موارد زیر می دانند:

۱- تنوع شغل و تخصص محققان تجارت الکترونیکی،

۲- جهت گیری حرفه ای فرد محقق،

۳- نوع فناوری اطلاعات بکارگرفته شده،

4- کالاها و خدماتی که هسته اصلی تعریف EC را تشکیل می دهند.

بلوغ تجارت الکترونیکی شرکتها را می توان تناسب درجه آمادگی الکترونیکی شرکتها در تجارت الکترونیکی دانست (حاجی کریمی،1387).

با استفاده از مدلهای تجارت الکترونیکی می توان وضعیت موجود یک کسب و کار را استخراج کرده و بر مبنای آن ،وضعیت مطلوب را نیز مشخص کرد سپس استراتژی های گذار و دستیابی را شناسایی کرد(حسنقلی پور، 1390).

تاتگلو و کولا[17](2011) عوامل تاثیر گذار بر تمایل سازمانها در استفاده از تجارت الکترونیکی را شامل موارد توسعه بازار،کارایی فروش و ترفیع، قابلیت دسترسی آسان ،کاهش هزینه می دانند .

جاوالگی و رامسی[18] (2012) در پژوهش خود به بررسی عوامل زیر ساختی موثر بر تجارت الکترونیکی پرداختند و این عوامل را در چهار دسته، زیر ساخت تجاری، زیر ساخت فرهنگی و اجتماعی، زیر ساخت دولتی و قانونی، زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات دسته بندی نمودند .

 

 

2-4 تاریخچه تجارت الکترونیکی

سالها از اختراع تلفن توسط الکساندرگراهام بل می گذرد . اختراع بل در سال ١٨٧٦ ، تجارت الکترونیکی را به گونه ای که امروز شناخته می شود، پی ریزی کرد . برخی براین عقیده اند که به کارگیری عدد بی اهمیت صفر ( ٠) در محاسبات رقمی، ستون فقرات تجارت الکترونیکی است که از شبه قاره هند سرچشمه می گیرد. تجارت الکترونیکی در شکلی که امروزه شیوه کارکردن همه ما را متحول کرده است، ریشه در همگرایی خلاق کامپیوتر و تلفن دارد . امروزه پست الکترونیکی تبدیل به یکی از عمومی ترین ابزارهای تجاری و کسب اطلاعات از طریق جستجوی سایت های وب، شده است . این امکان عملا تحت تأثیر همگرایی خلاق تلفن و کامپیوتر، به واسطه اینترنت در اختیار جامعه قرار می گیرد . تاریخچه تجارت الکترونیکی به شکل امروزین آن، ریشه در دو پدیده دارد: اینترنت و مبادله الکترونیکی داده ها[19](EDI) منشاء زمانی هر دو این پدیده ها به دهه ١٩٦٠ باز می گردد(حسنقلی پور، 1384).

2-5 الگوهای مختلف بلوغ تجارت الکترونیکی

نظریه پردازان تجارت و دولت الکترونیک، مدل های مختلفی را برای بلوغ الکترونیکی این فرایندها ارایه کرده اند . به طور کلی با استفاده از مدل های بلوغ تجارت و دولت الکترونیکی می توان وضعیت موجود یک کسب وکار را استخراج کرده و بر مبنای آن، وضعیت مطلوب ر ا نیز مشخص کرد . سپس استراتژی های گذار و دستیابی به وضعیت مطلوب را شناسایی کرد (خاکی، 1372) در این بخش مدل های مختلف بلوغ که توسط صاحب نظران ارایه شده است، به صورت مختصر مورد بررسی قرار می گیرد.

2-5-1 الگوی آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه

در این مدل، مراحل بلوغ دولت الکترونیکی آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه در شش مرحله به ترتیب زیر ارایه شده است: (وسکوت[20]، 2001)

١. راه اندازی سیستم پست الکترونیکی و شبکه داخلی

٢. ایجاد امکان دسترسی عمومی و بین سازمانی به اطلاعات

٣. ایجاد امکان ارتباط دو طرفه

٤. امکان تبادل ارزش

٥. دموکراسی دیجیتالی

٦. دولت یک پارچه

 


[1] . turban

[2] . Stinfeld

[3] . Zowass

[4] . Electronic Commerce

[5] .Customer Relationship Management (CRM)

[6] . Supply Chain Management (SCM)

[7] . Enterprise Resource Planning (ERP)

[8] . Chaffy

[9] . Kalakota & Whinston.

[10] . Communication View

[11] . Online View

[12] . Service View

[13] . Business Process View

[14] . Divergence

[15] . Wigand

[16] . Colecchia

[17] . Tatoglu and Kula

[18] . Javalgi and Ramsey

[19] . Electronic Data Interchange

[20] . wescott

 


[1] . Porter

دانلود فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی تجارت الکترونیک و نظام الکترونیک